Vår utvecklingsmodell

För truppgymnastik utgår Göteborgs Turnförening från Gymnastikförbundets utvecklingsmodell där utvecklingen beskrivs i olika stadier med olika färger.  Vi ser över nivån i grupperna varje termin för att kunna ge en så bra och säker gymnastikutbildning som möjligt. Utgångspunkten är att varje gymnast tillhör en grupp där barn i samma ålder följs åt och utvecklas tillsammans genom åren för god social gemenskap.

Familjegymnastik
För barn som är 3-4 år har vi familjegymnastik. Familjegymnastiken ger rörelseglädje genom enkla och lekfulla aktiviteter där barnen får utvecklas i sin egen takt. Vi övar på gymnastikens 12 grundformer: krypa, gå, klättra, rulla, balansera, hoppa, springa, stödja, kasta, fånga, åla och hänga. Alla barn är välkomna och inga förkunskaper krävs.

Gula grupper
Gula grupper är nybörjargrupper (från cirka 5 år) där vi använder lek för att uppmuntra till rörelse och utveckla grundmotoriska färdigheter. Här börjar vi också lära in gymnastikens grunder som kullerbyttor, handstående och hopp på satsbräda och trampett. Rörelse till musik och koordinationsövningar är också ett inslag. Alla barn är välkomna och inga förkunskaper krävs. Vi har också gula grupper för äldre barn (upp till 8-9 år) och då är det mindre lek och träning anpassad efter barnens mognad. Gula grupper tränar i första hand i skolgymnastiksalar.

Ljusgröna grupper
Ljusgröna grupper är fortsättningsgrupper (från cirka 6-7 år) med allsidig och rolig träning för barn som kan göra kullerbytta, hoppa jämfota på satsbräda/trampett och vågar sparka upp till handstående. Alla barn är välkomna som har dessa förkunskaper och är mogna att börja öva på ett korrekt utförande. Grupperna tränar 1-2 gånger i veckan. Ljusgröna grupper tävlar inte, men kan prova på att tävla på klubbmästerskap. Ljusgröna grupper tränar i första hand i skolgymnastiksalar.

Mörkgröna grupper
Nästa steg är mörkgröna grupper (från cirka 8-9 år) som tränar minst 2 gånger i veckan, varav en träning i Torshallen med tillgång till tumblinggolv. För att få börja i en mörkgrön grupp ska man ha vissa grundfärdigheter, och det är tränarna som avgör om det passar efter en gästträning. Mörkgröna grupper tränar på volter, överslag, rondat, flick-flack, handvolter och börjar med ett enklare fristående. De har möjlighet att tävla en gång per termin på lokal/regional nivå 7 för att prova på i de fall då föreningen har möjlighet att skicka en domare i tävlingen. Men tävling och resultat ska inte vara inte i fokus - däremot är gemenskap och träningsglädje viktigt.

Truppgrupper
Truppgrupper är tävlingsgrupper (från cirka 12 år) som tränar 3-4 gånger i veckan. Här läggs större fokus på utveckling och övningarna börjar bli mer komplexa. Styrka, flexibilitet och uthållighet är en viktig del av träningen. För att få börja i en tävlingsgrupp krävs mycket förkunskaper och det är tränarna som avgör om det passar efter en gästträning. Gymnasterna har själva valt att satsa på tävlingsgymnastik och lägger fokus på sin träning för att nå sin fulla potential. Hög närvaro och fokus på träningarna är viktigt. Grupperna tävlar på lokal/regional och i vissa fall även nationell nivå. vissa grupper kan ha resultatmål.

Orange grupper
Orange grupper är grupper (från cirka 12 år) som inte tävlar utan håller på med gymnastik som motionsform, det kan också vara på avancerad nivå för tidigare tävlingsgymnaster. Under 2024 har vi här endast vuxengymnastiken från 17 år. Vi erbjuder även personlig träning (PT) för vuxna och barn.

Artistisk gymnastik
Vår sektion för artistisk gymnastik (AG) har inte flera grupper på samma nivå som vi har i trupp. Vi har grupper i AG från absolut grund upp till senior. Här är det upp till tränarna att avgöra träningsbehov och passande grupp. Det är relativt svårt att gå från trupp till AG när man tränat några år bland annat på grund av de många tekniska momenten och att man är mer noga med stilen inom AG (att börja i AG och sedan gå till trupp är betydligt enklare).

Inom AG följer vi stegserierna för tävling som är utformade som en form av utveckling med mer avancerade moment - Steg 1-10 i Kvinnlig AG och Ettan till Femman i Manlig AG (i samband med femman går MAG-tävlingar över till Code of Points, internationella bedömningar). I Ettan och Tvåan visas inga poäng för gymnaster och föräldrar. Vissa åldersregler finns för stegserier och det finns även en serie kallad Pokalen inom MAG som inte har samma ålderskrav.

Video som visar ett exempel på stegserierna i KvAG

Swishkod 123 004 10 53
För ledare