Skövde Simsällskap
Simidrott

Vi hälsar dig som simmare och er som föräldrar välkomna till Skövde Simsällskap och vi hoppas att ni skall trivas i vår förening. Skövde SS bildades redan 1934 och vår verksamhet består av simundervisning, tränings- och tävlingsverksamhet. Vi är en framgångsrik förening som fått fram deltagare till bl a  SM, EM, VM och OS. Vi bedriver också en omfattande simskoleundervisning. Alla kan/vill inte bli elitsimmare men alla får plats, man kan fortsätta simma eller så väljer många att bli tränare i simskolan eller i träningsgrupperna. Här följer lite information om träningar, tävlingar och beställning av simutrustning mm.

Träning
Varje träningsgrupp har sina bokade tider och vilka tider det är får ni av respektive grupptränare eller vid anmälan. En grupp består av ca 12–16 simmare. Är det så att ni inte kan komma vill vi gärna att ni meddelar er tränare, så att ni kan få information om t ex tävlingar, inställda träningar, läger mm.

Tränare
Varje grupp har en till tre tränare beroende på gruppens färdigheter och antal simmare. Uppflyttning sker vanligtvis vid vår- och höststart. Det är tränarens ansvar att hålla er informerad om träningstider, tävlingar och anmälningar. Tränarna har en tränaransvarig som representant i styrelsen, som också har möten med tränarna, diskuterar uppflyttning, utbildning och tävlingar mm. Alla tränare har HLR-utbildning.

Klubbtävlingar
Pirayasim är en klubbtävling som arrangeras en gång på vårterminen och två gånger under höstterminen. Simmarna tävlar mot sig själva och en i förväg fastställd tid. Man tävlar i två olika simsätt per tävling och distanserna är från början 25 m, när simmaren tagit guld i ett simsätt går man vidare till att simma 50 m i det simsättet. Simmarna har chans att erövra en medalj i valörerna brons, silver, och guld. Här förväntar vi hjälp från er föräldrar då vi har försäljning av fika och simutrustning, träningsoveraller mm men också tidtagare. Till varje Piraya kontaktas en träningsgrupp vars föräldrar ansvarar för att baka kaffebröd, koka kaffe och sälja tävlingsprogram.

Externa tävlingar
Utöver Piraya åker tävlingsgrupperna på lokala tävlingar. Tränaren ger er information och anmälan till tävlingar görs av tränarna, som även i samråd med simmarna avgör vilka sträckor som simmarna ska tävla i. Vid tävling där man inte har strukit sig i tid eller missad start får simmaren stå för strukningsavgiften på ca 100kr. Vi försöker samåka till tävlingarna och samling sker på parkeringen utanför badet. Aktuell tävlingskalender hittar du på hemsidan.

Sommarsimskola och märkestagning

Skövde simsällskap erbjuder simskola på sommarlovet. För de som redan kan simma finns möjlighet att ta märken.

Övrig Information
Ni kan alltid gå in på vår hemsida www.skovdess.com för träningstider, tävlingar, resultat mm.
Badmössor, simglasögon och simmärken kan köpas på kansliet eller på Pirayasimmet. Övrig simutrustning inklusive overaller beställs via blankett på hemsidan som lämnas till kansliet eller er tränare.
Öppettider till kansliet finns under filken kansliet i menyn till vänster.

Vi hoppas på ert engagemang och att ni skall trivas i Skövde Simsällskap. Är det något ni undrar över, tveka inte att kontakta oss.

Hälsningar Skövde Simsällskap

Våra sponsorer