Liveresultat – tävling
Team U8

Träningen
Foto: Håkan Nyman

Träningen består av att på ett lekfullt sätt träna position och balans i friåkning samt träna i teknikbanor och portar. Utöver att skapa ett intresse för fortsatt skidåkning generellt är målet även att förbereda för träning och tävling i högre åldersgrupper.

Träningen leds av klubbens erfarna tränare och barnen delas in i mindre grupper om 6-8 barn i varje grupp som kör med en egen tränare. Åkarna skall ha ätit något innan träningen, speciellt viktigt på fredagar då det varit en lång dag!

Vi kör oavsett väder – ”det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder”! En viktig del är också att barnen lär sig hur man klär sig för aktivt uteliv på vintern! I U8 finns det inga tävlingar utan fokus ligger på att ha roligt i backen och bli bättre på att åka skidor.

Vi har ingen barmarksträning i U8 utan tycker det är bättre att barnen håller på med någon annan sommaridrott istället.

Läger

Under säsongen har U8 ett fast läger och det är klubbens familjeläger i december.

Eventuellt ordnas någon form av hemmaläger om intresse finns.

Förkunskaper

För att träningen ska vara praktiskt genomförbar måste barnen i U8 kunna svänga så pass bra att barnet tar sig ned för saltisbacken (plogsväng). Barnen skall även kunna åka ankarlift.  Det är inga problem om någon har svårt att klara av förkunskapskravet i början av säsongen om man har med sig en förälder eller annan vuxen på skidor på träningen för att hjälpa barnet att komma igång.

Utrustning

Barnen ska ha hjälm med en tydlig namnlapp och ryggskydd (gärna också telenr på lämplig plats). Väderanpassade kläder, skidglasögon och skidor. Vi inleder säsongen utan stavar. Stavar börjar vi använda när gruppen är mogen för det. Det är tränarna som bestämmer när stavar skall börja användas.

Pjäxor och skidor bör vara i någorlunda rätt storlek. Köp hellre begagnad utrustning i rätt storlek inför varje säsong än att köpa ny utrustning ”att växa i”. Pjäxorna är med fördel ”flerknäppes” och skidorna av carving-typ som är någorlunda slipade och vallade, längd till hakan eller max till näsan.

Komplettera med sköna skidstrumpor så blir fötterna varma och torra och barnen slipper skav.

På klubbens skidbytardag kan man hitta bra utrustning till en billig penning och få hjälp att välja rätt!

Bra utrustning underlättar inlärningen!

Lär mer om utrustning här ›› Alpin träning och utrustning

Föräldrars engagemang

Saltsjöbadens slalomklubb har den stora fördelen att vi själva äger och ideellt sköter anläggningen.

För klubben så väljer man eller tilldelas en ideell syssla. Detta kan vara allt från styrelsearbete, cafeteria, köra pistmaskin, vara tränare, lagledare, lägerbokning, snöläggning etc. Tänk efter vad du kan bidra med! De flesta tar 2-3 pass i cafeterian eller snöläggning. Det rör sig om ett fåtal timmar per säsong och är faktiskt en härlig kontrast mot arbetslivets vardag.

Utöver detta så deltar man på minst 1 av de 2 arbetsdagar som klubben kallar till höst och vår.

Träningen sköts av klubbens utbildade tränare. Men under säsongen så får du hjälpa till som ”föräldrastöd” 1-3 gånger per år. Framförallt i början så behövs det extra hjälp där föräldrar hjälper till med på- och avstigning i liften, hjälper till att ploga banor vid behov, bygger små skojhopp, skottar snö i liftspåret, samlar in käppar/material och hjälper barn som är trötta, trillat, eller behöver gå på toa etc!

Sociala media