Bli medlem i Järla IF FK!

Välkomna till Järlas Knatteskola 2024

- I år välkomnar vi barn födda 2018 och 2019

Nytt för i år! Vi utökar Knatteskolan med ytterligare en alternativ dag på två nya träningsplaner för barn födda 2019.

Tisdagar

Plats: Nacka IP 2

Tid: 16:30 - 17:30

För barn födda 2018 och 2019

Onsdagar

Plats: Vilans skola BP alt. Saltängens BP

Tid: 16:30 - 17:30

För barn födda 2019, mixade grupper

- För att vi ska ha verksamhet här behöver minst 15 barn vara anmälda på respektive plats.

Vid anmälan väljer ni 1:a, 2:a och 3:e-hands val.

Datum vårterminen:

Tisdagar: 16 och 23 april, 7, 14, 21, 28 maj, 4 och 11 juni / Notera uppehåll 30/4
Onsdagar: 17, 24 april, 8, 15, 22, 29 maj, 5 och 12 juni / Notera uppehåll 1/5
Smakis-Cup: PF2018 torsdag 6 juni

Datum höstterminen
Tisdagar: 27 augusti, 3, 10, 17, 24 september, 1, 8, 15 oktober
Onsdagar: 28 augusti, 4, 11, 18, 25 september, 2, 9, 16 oktober
Nackamästerskapen: PF2018 lördag 12/10

Informationsmöte för föräldrar att notera:

Tisdag 9 april

kl. 18:00 - 19:00 för vårdnadshavare barn födda 2019

kl. 19:15 - 20:30 för vårdnadshavare barn födda 2018

Plats: Nacka konferenscenter (bredvid Nacka Aula), Griffelvägen 11.

Avgift!

Avgiften faktureras efter två prova-på-tillfällen med kort betalfrist och material* som ingår lämnas ut nästkommande tillfälle när fakturan är betald.

När Medlemsavgift   Avgift Total
Vår 100 kr   800kr 900 kr
Höst     800 kr 800kr
Höst (nya) 100 kr   800 kr 900 kr

Ingår i medlemsavgiften gör följande material: Gymnastikpåse, boll, två koner, två västar

- dessa ska tas med vid varje träningstillfälle.

Välkommen med er anmälan här.

Information om Järlas knattteverksamhet!
Varje år har vi knatteskola för de yngsta lirarna, 5 och 6 år, där vi spelar och leker fotboll med bollen i fokus.

Vi håller med vårt förbund om att vi inte ska börja tidigare - det finns så mycket annat som drar, speciellt att få leka. Leken är bland det viktigaste som finns i ett barns liv! Du som är född senare får vänta tills det år du fyller 5 år.

Vi åldersindelar barnen. Vet man att kompisen också ska vara med ange i anmälan att ni vill vara tillsammans så försöker vi lösa det på bästa sätt.

Ledare för fotbollsskolan är våra äldre ungdomspelare. Det här gör att de yngre redan från början får "idoler" inom föreningen. Det är också en ledarskapsutbildning för våra ungdomar. De får känna på hur det är att vara ledare, vilket är en del av deras fotbollsutbildning.

Ta med en kompis, sätt på dig bra skor, gärna benskydd om du har och ta med en vattenflaska! Vi vill gärna träffa dig!!

VIKTIG INFORMATION:

Lite praktiskt på plats:

Inför varje termin får deltagaren veta sin grupptillhörighet.

Barnen kommer att vara med "sin" ledare varje gång, i så stor utsträckning som möjligt, vilket också gör det lättare, de vet direkt till vem de ska gå. Om ni upptäcker att kompisen är i en annan grupp så ska byta meddelas och godkännas av Sportkontoret före bytet görs. Mejla: kansli@jarlaif.se

Vi räknar med att du som är ansvarig för barnet finns på plats vid planen under hela träningspasset och är tillgänglig om något skulle hända. Ledarna kallar på din hjälp vid behov.

Tack på förhand att ni respekterar detta!

VÄLKOMNA!

Vi härmar Svenska Fotbollsförbundets utbildningsplan
Svenska Fotbollsförbundet har experter vad gäller fotboll att ta hjälp av när det kommer till hur man lägger upp träningar och hur man ska tänka och när man ska göra vad. Därför hittar inte vi på egna saker utan vi förlitar oss helt enkelt på den forskning som görs om barn och ungdomsidrott. Barn är INTE små vuxna!
Vi följer den så kallade spelarutbildningsplanen, där var sak har sin tid.
Barn 6-9 år tillhör således nivå 1.  Så här står det att läsa i förbundets spelarutbildningsplan.
Under den här perioden har barnen stor rörelseglädje. Barnen lär sig mycket om sig själva och om allt som pågår runt omkring dem under fysisk aktivitet. I de här åldrarna utvecklas barnen bäst med leken som metod i en trygg och utmanande miljö.

Träningen på den här nivån bör vara positiv och framför allt rolig utifrån barnens perspektiv. Det är viktigt att verksamheten är allsidig och att barnen även deltar i andra idrotter. Aktiviteterna bör inriktas på att utveckla de fysiska grundkvaliteterna rörlighet, koordination, snabbhet och styrka. Detta för att skapa en bra grund för inför träning av fotbollens metoder och färdigheter.

Nivå 1 - spelaren, individuellt spel
Barn i 6-9 års åldern har svårt att förstå att andra kan ha ett bättre läge än de själva har och att man bör samarbeta inom laget. Därför karaktäriseras den här perioden av mycket individuellt spel.

Aktiv start 0-6 år
Första mötet med fysisk aktivitet ska vara positiv och lek - och lustfylld.
Utvecklingen av de fysiska grundkvaliteterna prioriteras och ska ske genom lek. Målet är att barnen ska se fysisk aktivitet som något roligt, utmanande och spännande.

Nivå 1- Fotbollsglädje 6-9 år
Spelet fotboll ska upptäckas på ett naturligt och lekfullt sätt. Leken som inlärningsmetod är prioriterad. Den viktigaste uppgiften är att skapa glädje. Träna med syfte att behärska kroppens olika rörelsemönster vilket ger en bra grund för långsiktig utveckling i fotboll.

Med utgångspunkt i detta, bygger vi knatteverksamheten. Med av förbundet framtagna övningar och utbildning av våra ungdomsledare.

Varje grupp i knattefotbollsskolan ser olika ut. Målet är att varje barn ska ha samma glädje och kunskap om fotbollen i slutet men vägen dit kan se lite olika ut. Därför att förutsättningarna i grupperna är olika. Olika antal barn, olika antal ledare etc. Utbildningsmaterialet är dock densamma för alla och målet att barnen har en rolig fotbollstimme!

Järlas Webshop
Stolta Sponsorer