Ale Innebandyförening

DERBYDAGS!
2015-10-14 12:23
DERBYDAGS!
Torsdagen den 15/10 kl 20.00 går säsongens första derby av stapeln.
Ale Innebandy tar emot Surte IS IBK hemma i Ale Kulturrum men i folkmun sagt, Ale Gymnasium.

Vi i Ale Innebandy är taggade o har därför satt oss ner med 1 utav coacherna för herrlaget Martin "lill-fimp" Eriksson för att snacka mer om matchen.

Tjena Martin Eriksson, Hur är läget?

Tack, det är bra för en man i min ålder. Lite krämpor här och var men man kan väl inte förvänta sig något annat när man är 30+.

För alla där ute som inte vet, vem är #9 Martin Eriksson?

Jag antar att man får betrakta mig som en Ale-veteran. Har väl varit i föreningen i över 20 år nu med undantag för en kort sejour i Floda som ledare. Har väl blivit benämnd några gången som talangen som aldrig blommade ut, men jag har inte gett upp ännu.
Vid sidan av Innebandyn så är jag gift och har en 2-årig son hemma i Skepplanda. Har stora förhoppningar på hans innebandykarriär redan nu trots att han tydligen är leftare. Vet inte vem som kan ha uppfostrat honom.

Torsk hemma mot IBK Walkesborg senast, kommentar om matchen?

Det är väl inte så mycket att säga om. Vi tappar mycket boll i fel lägen och vi blir extremt hårt straffade. 1-5 redan efter första och matchen var väl avgjord. Sen trummar dom på och vi hänger helt enkelt inte med. Men vi får försöka se långsiktigt då vi har mycket nytt folk i laget och vi är inte samspelta ännu. Det får ta den tiden det tar.

1 assist stog du för mot Walkesborg, vad tycker du själv om din egen insats?

Tillsammans med resten av laget gjorde jag långt ifrån en godkänd insats. Det är viktigt i dessa av typer av matcher där vi har det tufft att vi som varit med ett tag försöker kliva fram och visa vägen vilket jag tyvärr misslyckades med mot Walkesborg vilket gör att jag måste dra ner mitt betyg ytterligare något.

Torsdag 20.00 i Ale Kulturrum smäller det.  Derby mot Surte IS IBK, hur går dina tankar inför hemma premiären?

Naturligtvis alltid kul med derby och det som gör det riktigt roligt är att det varit bra med publik på de derbymatcher som spelats. Jag hade dock hoppats att denna matchen hade kommit lite senare då jag känner att vi inte riktigt är klara som lag ännu denna säsong. Men derby är derby och vi skall naturligtvis gå in och visa att kampen om Ale inte är förlorad på förhand.

Vad slutar matchen?

Man måste tro på det så jag säger seger i en riktigt tuff och jämn match med 5-4.

Vad blir segerreceptet?

Vi har pratat om det under hela säsongen och nyckeln till framgång denna säsong är framförallt ett stenhårt jobb av samtligt spelare. Om vi sedan kan minska på bolltappen i fler ytor så är jag övertygad om att Surte kommer få slita för det.

Någon speciell match du ser fram emot i serien?

Förutom derbymatcherna så ser jag naturligtvis fram emot matcherna mot det gamla ärrade stjärnorna i Partille. Tänk dig själv att få chansen att tunnla Daniel Dahl och Anders Hellgård, det skall bli grymt roligt!

Egen målsättning för denna säsong?

För min del handlar det om att vara en förebild och visa vägen för våra ungdomar som är det nya Ale. Vi som varit med ett tag måste på alla sätt ge möjligheter för våra talanger att utvecklas på bästa sätt. Vi äldre har naturligtvis också ett ansvar att visa vägen på planen genom hårt jobb och även snubbla in lite poäng då och då. Det går ett rykte att jag lovat 150 poäng denna säsong men jag måste förtydliga detta något. Jag har lovat att min klubba skall göra 150 poäng så jag har skarpa funderingar på att låta klubban gå runt i laget till den som för tillfället är hetast. Nu är vi väl bara 3 personer som är rightare så urvalet är väl inte det största kanske. Men Salmi nätade ju sist så 2 poäng av rightare senast är ett godkänt resultat.

Någon spelare i laget som man bör hålla ett extra öga på denna säsongen i Ale IBF?

Jag tycker att man denna säsong skall hålla koll på våra talanger. Jag tycker det finns ett helt gäng som är oerhört intressanta men eftersom jag är rightare så får väl jag lyfta fram en annan rightare dvs Oliver Salmi. Tycker han visat att han är en spelare som Ale saknat under flera säsonger genom att alltid gå rakt på mål och det märks att han älskar att näta. Skjuter på allt och riktigt jobbig att möta.

Du är först av alla till en träning, du kliver in i omklädningsrum 9 och känner för att jävlas med någon i laget. Du tänker, jag skall ta någons plats i omklädningsrummet. Vems plats tar du & varför?

Nu är det väl kanske så att jag är den person som är mest noga med hur vi sitter i omklädningsrummet men den som kanske är roligast att jävlas med lite extra i laget är väl kanske Billy Sörensen som älskar att jävlas med oss andra. Så för att få lite revansch så hade jag nog riktat in mig på hans plats.

Jag tackar för pratstunden och önskar dig lycka till på torsdag!

Tackar för det. Vi hoppas på att vi kan bjuda den stora publiken på en riktigt bra match!

//A

Viktiga länkar